vrijdag 13 mei 2011

Wat wil ik bereiken?

Zonder een duidelijke hulpvraag kan je niet zoveel op therapie, dus daar ben ik al een beetje over aan het nadenken en verwoorden, dan heb ik dat alvast klaar voor daar. Ik wil voornamelijk nieuwe handvaten leren, hoe ik met dingen om moet gaan. Teveel in het verleden graven is niet mijn ding, ik begrijp dat dat op zekere mate zal moeten zodra alles van star gaat, maar ik wil vooral bezig met het nu. 

Als eerste wil ik leren omgaan met stemmingswisselingen, en dan stemming in de breedste zin van het woord. Ik wil niet slaafs zijn aan mijn emoties en daardoor het mezelf nog moeilijker maken. Controle hebben in zekere mate, dat is 1 van de belangrijkste doelen.

Ik wil een bepaalde assertiviteit en zekerheid leren in professionele situaties, werk of school. Ik wil niet terugvallen in houdingen waarbij ik mezelf dommer voordoe dan ik ben, angstig word van autoriteit. Ik wil sterk in mijn schoenen staan om in belangrijke situaties adequaat te kunnen reageren. Dit is ook 1 van de belangrijkste doelen.
 

Naast die twee zijn er nog enkele dingen waar ik graag verbetering in zou willen zien. Ik wil minder snel in paniek raken als dingen niet lopen zoals ik had gepland, als ik verlatingsangst heb, als ik aan mijn vader denk en of het wel goed met hem gaat.
 

Ik weet het, dit is een hele lap tekst en misschien veel gevraagd en te breed (of net te specifiek), maar ik denk wel dat het een begin is toch, ik neem aan dat ze je daar wel helpen met het stellen van een duidelijke hulpvraag.

6 opmerkingen:

  1. Lief vodemeisje!

    Dat klinkt goed dame, je eigen proces in de hand nemen! Wat ik vooral erg mooi aan je verhaaltje vind is dat je ook beschrijft wat je wél wilt leren, en niet alleen maar wat je niet meer wilt. Dingen op een andere manier doen is moeilijk, maar dingen niet meer doen nog veel moeilijker! Misschien kan dat je ook wel helpen in het formuleren de aankomende dagen: beschrijf voor jezelf wat je wel wilt en stel je zo precies mogelijk voor hoe dat er uit ziet: wat doe je, wat voel je, wat denk je als het gaat zoals je graag wilt dat het zou gaan?

    Dat is overigens geen eeuwig hippie-positivisme maar gewoon je eigen hersenen helpen. Alles wat aandacht krijgt groeit. Focus jij op de dingen die je wél wilt, dan zullen die groeien. Focus jij je op wat je allemaal niet meer wilt, dan zullen ook die groeien. In de trand van: denk NIET aan een roze olifant ;-)

    Denk maar aan een blauwe krokodil ;-)

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. *pink fluffy unicorns, dancing on rainbows*

    Dankjewel Dropjemeisje, met je wijze woorden <3

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wil je deze reactie SVP verwijderen als je het er niet mee eens bent? Dat neem ik NIET persoonlijk op!

    Weet je wat ik zelfs dacht, of ken, van een ander forum waar ik veel met deze materie speel... Daar houden we dagboekjes bij. En zo nu en dan veranderen mensen de titel van hun dagboekje naar het doel wat ze hebben. Ik wil dus beslist niet zeggen dat ik het beter weet, ik wil wel graag met je delen hoe ik controle krijg over mijn emoties (en dat is dan zonder borderline) en wat mij daar bij helpt.

    Ik keek naar jouw titel van je blog en dacht, gaat zo'n titel je nou helpen? Het klinkt misschien stom en miereneukerig (en nogmaals, ik vind het beslist niet erg als je er niets van wilt weten, jouw blog, jouw keuze) maar hoezo is het complicated? Wat je ook kan doen is een titel kiezen die in het heel kort jouw doel van deze opname beschrijft. Dat is dan bv de uitkomst van je hulpvraag. Bijvoorbeeld (en dat is dan zonder jouw hulpvraag helemaal te weten): "Zoeken naar balans en innerlijke kracht met een borderline-hoofd."

    Als je wilt dan denk ik daar nog even over door. Ik merk dat ik het echt zo tof vind dat je hier berichten schrijft, vooral ook omdat je daarmee anderen kan (en WILT) helpen. Je hebt echt een groot hart jij, dat raakte me best wel toen ik je eerste post las. Ik geloof dat je wat dieper in mijn hart zit dan ik me soms realiseer.

    Ik wens je gewoon het aller aller beste wat je kunt krijgen!

    Go jij!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik verwijder het niet, jou antwoorden zijn altijd fijn!

    Ik vind wel dat je een punt hebt hoor, dus daarom ga ik deze comment gewoon heel erg laten staan. Ik denk namelijk niet dat ik binnenkort de titel zou veranderen want het past momenteel precies bij hoe ik me voel over heel deze situatie.

    Ik weet daarentegen niet hoe ik me over een tijdje voel als ik al wat weekjes therapie erop heb zitten, wie weet past zo'n titel dan weer veel beter hierbij, want ik snap wel wat je bedoelt. ^^

    *knuffelt plat* En jij bent lievvvvv, jij zit hier ook nog gezellig in m'n hart, ook al zien we elkaar nooit. Dat komt weer wel ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat klinkt alsof je een stuk beter doorhebt wat je wilt bereiken dan ik dat had. Als ik je een tip mee mag geven: leer onbelangrijke dingen los te laten. Soms lijk je je op te winden over zaken en mensen die er eigenlijk niet toe doen in jouw leven. Richt je energie op wat/wie wel belangrijk is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat probeer ik al toe te passen, maar dat is soms moeilijk :$ *knuffelt*

    BeantwoordenVerwijderen