donderdag 9 juni 2011

De afstandelijke beschermer

Dat is dus 1 van de schema's waarin je je kan vinden als persoon. Door ervaringen in het verleden kan je een zelfbeschermende rol aannemen en afstand nemen zodat je niet je emoties en je angsten laat zien. Blijkbaar doe ik dit de heel tijd in individuele gesprekken en dat is erg vervelend namelijk, zo blijven ze in me prikken om emoties te tonen maar ik sluit me gewoon zo af in die gesprekken qua emoties en ben gewoon heel rationeel en normaal.

Dit is erg vervelend, zo kijk ik echt op tegen de individuele gesprekken. Ik voel me gek genoeg veiliger in een groep dan bij 1 op 1 gesprekken. Irritant!!! Maargoed, dat gaan ze wel eens 'doorbreken'.

Yay.

5 opmerkingen:

  1. Dat klinkt wel een beetje als iets wat ik ook doe in psycho-sessies :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook aan de schematherapie? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Had ik ook bij individuele therapie. De afstandelijke beschermer is in een groep bij mij ook minder sterk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Afst. B. is een modus, geen schema.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat herkenbaar. Ik functioneer net zo. Voel me ook veiliger in een groep en kom (hoogstwaarschijnlijk door afst beschermer stabiel en 'normaal' over, terwijl ik thuis alleen er echt vaak geen gat meer in zie). Hierdoor hebben ze zelfs mijn diagnose gewijzigd in autisme (wat nu weer herzien wordt omdat ik veel last van trauma's (herbelevingen) heb en niet aan de sympthomen van ASS lijk te voldoen als het gaat om verband zien en sociaal contact). Doordat ik ADHD heb en een hoge dosering Ritalin slik heb ik wel het idee dat ik me meer open stel dan zonder.

    BeantwoordenVerwijderen